Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 9 december 2014

Jag heter inte Miriam, Majgull Axelsson

Min tidigare erfarenhet av Majgull Axelsson består av Aprilhäxan. Kanske har jag läst en bok till, men det var längesedan och jag minns inte vilken. Men jag minns att jag inte alls gillade det jag läste då. Det här var en helt annan upplevelse. Dagsaktuellt och upplysande. Varje dag ser jag kvinnan som sitter och tigger på andra sidan gatan när jag går hem efter arbetsdagens slut. Senast förra veckan hörde jag ett reportage om ett projekt som syftar till att samla in romernas berättelser från andra världskriget innan det är för sent.

Malika är ensam kvar. Hon har redan förlorat kontakten med sin familj. Hon har sett sin kusin och sin lillebror dö i Auschwitz. Där i tågvagnen mot Ravensbruck går hennes klänning sönder. Hon är rädd för att råka ännu mer illa ut och tar därför en klänning från en död judinna. Och tar därmed även den döda flickans identitet. Några judiska kvinnor från Norge blir hennes nya vänner i lägret.

Många många år senare blir Miriam gratulerat på 85-årsdagen av sin styvson med familj i det trygga svenska Småland. Hon får ett armband med sitt namn ingraverat. Det är bara ett problem, hon heter ju inte Miriam. Och det här är första gången hon vågar säga det till sin familj. Det var förbjudet för romer att invandra till Sverige ända fram till 50-talet. De släpptes alltså inte in ens efter kriget och fick därmed ingen hjälp från oss. Det var dock bara ett av de skäl som gjorde att Malika/Miriam valde att ljuga om sin bakgrund på vägen mot Sverige och framtiden. Romer betraktades helt enkelt som kriminella och samhället såg väldigt illa på dem. Har något hänt sedan dess kan man undra?

En fantastisk bok och en viktig, men så sorglig berättelse. Obligatoriskt som skollitteratur tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar