Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 19 juli 2014

Trogen hustru sökes, Robert Goolrick

Wisconsin 1907. Ralph Truitt är en rik, butter och oerhört ensam änkling. Han bor för sig själv i ett hus utanför en liten stad där alla vet vem han är. Hans längtan efter ett annat liv är så stark att han sätter in en kontaktannons i en större tidning. Svaret kommer med tåget en iskall vinterdag. En vacker kvinna, betydligt yngre än han själv, stiger av. Hon är inte den hon utgett sig för att vara i breven som han fått, det upptäcker han direkt. Hennes verkliga agenda döljer hon för honom. Den som säger att han ska dö. Vad hon inte räknat med är kärleken som ska komma att drabba dem båda.

Trodde du att det här var en kärleksroman? Ha! Då trodde du fel! Fast ändå inte. Det här är en thriller, gastkramande i all sin långsamhet. Galenskap, ondska, besatthet men också hopp. Kan detta verkligen sluta lyckligt?

Årets mest spännande bok hittills. Historien skruvas åt i många varv och det är svårt att förutse hur det hela ska sluta. Eller vad som ska hända härnäst. Boken tappar tempo i mitten, kanske mest på grund av författarens förkärlek att väva in sexbeskrivningar i historien också. Annars hade det blivit sträckläsning från sidan 1 och framåt. Men wow, läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar