Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

onsdag 18 december 2013

Livet efter dig, Jojo Moyes

Lou är en 26-årig tjej som jobbar på ett café och fortfarande bor hemma hos sina föräldrar i en småstad i England. Familjen är typisk arbetarklass och det är skralt med pengar i hushållskassan. Så stängs caféet och Lou blir uppsagd. Vad ska hon göra nu? Efter diverse olika misslyckade jobbförsök hamnar hon till slut hos Will, en 35-åring som sedan några år tillbaka är totalförlamad efter en olycka. Nu behöver han hjälp med allt och han lever med ständiga smärtor. Lou blir anställd av hans mamma trots att hon inte har någon medicinsk erfarenhet, men mamman faller för Lous pratsamma och bubbliga personlighet.

En mycket speciell relation utvecklar sig mellan Lou och Will. Will var tidigare en mycket aktiv person. Han var en rik framgångsrik affärsman med snygg flickvän och på sin fritid reste han runt i världen och såg fantastiska platser. Nu är han bitter och har gett upp livet. Samtidigt blir han oerhört frustrerad på Lou. Han tycker inte att hon gör något med sitt liv trots att hon har alla möjligheter, bara hon själv vill. Lou koncentrerar sig istället på att försöka få Will att känna att tillvaron är meningsfull igen. Men vad är det för hemligheter som gör att Lou inte vågar ta steget ut ur sin trygga hemmatillvaro?

Naturligtvis är detta en feel-goodroman, men en mycket bra sådan. Och därmed inte sagt att allt slutar lyckligt. Eller det beror på hur man ser det… ”Livet efter dig” blev utvald till årets bästa bok i England i den nationella Richard & Judy Book Club. Mycket välförtjänt om ni frågar mig. Det här är alldeles underbart och det finns ett livsbejakande budskap i boken som inte går att motstå. Mycket välskrivet och charmigt är det också. Läs!! 

2 kommentarer:

  1. Tycke väldigt mycket om den här boken!

    SvaraRadera
  2. Ja, den får bli mitt julklappstips till mänskligheten!

    SvaraRadera