Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 15 oktober 2013

I kroppen min, Kristian Gidlund

 Kristian Gidlund fick sin cancerdiagnos 27 år gammal. Nu i höstas gick han bort, endast 29 år gammal. Vi får följa Kristian från hans första cellgiftsbehandling mot magcancern. Detta genom att han startar en blogg för att bearbeta sina känslor kring det som händer. Bloggen, "I kroppen min", får snabbt tusentals, följt av miljontals besök. Jag har inte läst Kristians blogg förrän nu, när den kom ut i bokform.

Varför ska man då läsa en så förfärligt sorglig bok? Jo, för det är inte det hemska som är poängen. Det Kristian vill förmedla är värdet av att få leva. Relationerna till vänner och familj. De där ögonblicken som gör en riktigt lycklig. Glädjen över allt han hann uppleva. Och sorgen över det som inte fick plats i hans korta liv.

Vilken fantastisk skribent, så vackra poetiska texter. Så naket och utlämnande! Hoppas att boken blir till en tröst för hans nära och kära just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar