Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 6 augusti 2013

Att föda ett barn, Kristina Sandberg

Jag fick tips om denna bok av en bokhandlare och den mannen visste vad han pratade om. Jag har råkat ut för en hel del sega böcker i sommar, som jag inte orkat recensera. Men nu, äntligen, hittade jag den. Den där boken man längtar efter att få spendera all sin tid med. Attans att jag börjat jobba igen så jag måste slösa bort en massa timmar där! Sedan hem till solstolen på balkongen och bara läsa….

Maj är ung och vacker och hela livet står för dörren. Så har framtiden lite väl bråttom in. Efter en natt med en betydligt äldre man, finner hon att hon är gravid, endast 20 år gammal. Nu utspelar sig det hela år 1939, så det är en stor skam att råka ut för detta. Maj anses ha tur ändå. Mannen, Tomas, erbjuder sig att gifta sig med henne och hans familj har det ganska gott ställt. Kanske är Maj bara en lycksökerska? Tomas mor är inte nådig mot Maj, men svägerskan Titti tar henne under sitt beskydd. Tänk att behöva gifta sig med någon man inte känner. Det finns minst sagt vissa spänningar i äktenskapet. Det blir inte bättre när det visar sig att Tomas dricker alldeles för mycket.

Kristina Sandberg har ett alldeles eget sätt att skriva. Vi följer inte bara passivt med Maj under hennes första år som gift, vi får också följa hennes tankar. All självförbråelse, osäkerhet och frustration. Boken är oemotståndlig och samtidigt ganska sorglig. Det är ingen lycklig kvinna vi möter. Det ska bli mycket intressant att följa Maj i två böcker till. För det är ju så bra att detta är den första boken i en triologi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar