Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

onsdag 18 juli 2012

Konsten att tala med en änkling, Jonathan Tropper


Tänk att det går att skriva så underhållande, varmt och roligt om sorg. På ett ganska engelskt sätt. Fast han är amerikan, den gode Jonathan Tropper. Detta var kärlek vid första….sidvändningen!

Doug var ju så lycklig. Han hade hittat sin stora kärlek. Hon hette Hailey, var 10 år äldre än honom och mamma till en strulig tonårsson. Så dör Hailey i en flygkrasch. Och kvar är Doug, änkling innan han ens fyllt 30, och tonåringen Russ. Som inte alls vill bo hos sin pappa.

När boken börjar har Doug varit änkling i ett år. Han börjar skriva om sin sorg i den tidning där han är skribent. Tidigare har han skrivit om kändisskvaller, men hans krönikor om sorgen efter Hailey får ett helt annat genomslag. Samtidigt jobbar tvillingsystern Claire hårt för att han ska hitta en ny kvinna i sitt liv. Men klarar Doug verkligen av att släppa in någon ny? Mitt i allt ska lillasyster Debbie gifta sig med en kompis till Doug, som hon träffat på Haileys begravning.

Själva storyn låter ganska tung och deprimerande, eller hur. Men så är det inte alls, Tropper skriver på ett alldeles underbart sätt och med en rapp dialog. Det är också lätt att ta till sig karaktärerna i boken. Russ, som är så jobbig men som tycker så mycket bättre om Doug än om sin pappa, den coola men labila Claire som gör allt för sin bror, lillasyster Debbie som försöker vinna sina syskons uppmärksamhet, den lätt alkoholiserade mamman som tar hand om den demenssjuke pappan, som stundtals får tillbaka barnasinnet i alltför stor utsträckning. Allt beskrivet med sådan värme och humor så man måste bara älska detta! Jag sträckläste boken och gick direkt till biblioteket och lånade Troppers nästa bok….

Gilla Böcker, 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar